Dag 3 Train de trainer over politieke participatie - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rietje Oomen - WaarBenJij.nu Dag 3 Train de trainer over politieke participatie - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rietje Oomen - WaarBenJij.nu

Dag 3 Train de trainer over politieke participatie

Door: Jeanet Wardenier

Blijf op de hoogte en volg Rietje

29 April 2015 | Kenia, Nairobi

Vanmorgen begon onze dag met het Thema train de trainer over politieke participatie.
Vele landen vanuit Afrika samen met Libanon, Argentinië Belfast, Japan hebben een presentatie gegeven.

Ik, Jeanet, heeft gesproken over dat we voor de 12 jaar belangenbehartiging financiering van de overheid hebben gekregen om de belangenbehartiging te ontwikkelen in Nederland En nu zelfstandig verder moeten met lokale financiering om onze belangenbehartiging lokaal te ontwikkelen.
Dat we politieke debatten organiseren in Friesland, Drenthe en hoe we dat doen met cursussen en samen met gemeente. Ze waren zeer onder de indruk van onze politieke participatie. Belangrijk is samen te werken met instellingen om de achterban te versterken zodat ze aansluiten bij de belangenbehartiging. Jammer dat dit niet lukt. We moeten netwerk zoeken die ons helpt. Vooral train de trainer is zo belangrijk wat ik leer moet ik andere binnen instellingen gaan leren. Maar dan moeten ze wel open staan voor de belangenbehartiging. Wie helpt ons om hier invloed op te krijgen hier moet ik mee aan de slag in Nederland. Wat iedereen goed vind is de werkzaamheden van mijn collega's en mij. Vooral Yta is bekent in Afrika door middel van haar presentatie Up-Power en haar gift aan de belangenbehartiging van mensen met een down syndroom.
We hebben een met landen een workshop gehouden in verschillende groepen en hebben een actie plan gemaakt hoe ons droomland er uit gaat zien als het Gaston gelijkwaardig meedoen. Een mooie methode om ook bij onze workshops aan de slag te gaan als het om politieke participatie. Avonds hebben we de opening gehad door belangrijke spreker van de overheid vanuit Afrika en een super receptie met eten en dansen en netwerken. Vooral foto's maken was voor iedereen belangrijk. wat mij opvalt dat iedereen zo aardig is voor mij en mij zo waardeert. Ik voel mij als een vis in het water bij het internationaal werken van inclusie Europa. Vanavond hebben Rietje en ik nog de presentatie nagekeken en geoefend en ik ga alleen in het Engels mijn presentatie geven morgen net als vandaag. Nu gaan we slapen want het is door alles laat geworden.


  • 30 April 2015 - 11:37

    Philien:

    Dag Jeanet en Rietje
    Heel veel succes met jullie presentaties en werk in Kenia.
    Ik ga jullie zeker volgen en ben nieuwsgierig wat jullie meemaken en berieken
    Groet van Philien Blok

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Nairobi

Jeanet Wardenier en Rietje Oomen van LFB Wolvega gaan van 27 april tot en met 2 mei naar Kenia om over het VN Verdrag te praten tijdens een bijeenkomst van Inclusion Europe. Inclusion Europe is een internationale belangenorganisatie voor mensen met een beperking. (VN Verdrag waarmaken betekent de rechten van mensen met een beperking om gelijkwaardig mee te kunnen doen). Tijdens Inclusion Europe vertellen Rietje en Jeanet hoe ver Nederland is met het ratificeren van het VN Verdrag. Jeanet geeft haar VN presentatie aan mensen met een verstandelijke beperking en hun ouders om voorlichting te geven als train de trainer. Rietje gaat vertellen over hoe ver de politiek in Nederland is met het VN Verdrag waarmaken. Ook vertellen Rietje en Jeanet hoe de LFB in Wolvega met de gemeentelijke politiek samenwerkt en over de georganiseerde politieke debatten door LFB Wolvega van de afgelopen jaren. Jeanet en Rietje gaan naar Inclusie Europe om te vertellen over: de ‘door en voor’ methode voor mensen met een beperking. Het gaat daarbij om hoe zij zich sterker kunnen maken door middel van trainingen door mensen met een beperking. Jeanet Wardenier is een ervaringsdeskundige en loopt stage bij de coalitie voor Inclusie en heeft ervaringen opgedaan over het VN Verdrag waarmaken. Nu gaan wij vanuit Europa onze kennis delen met Afrikaanse landen waar het VN Verdrag geratificeerd is. We hebben alles voorbereid voor de reis om maandag te vertrekken naar Kenia (Nairobi)
De LFB is een organisatie waar mensen met een verstandelijke beperking werken als ervaringsdeskundige met ondersteuning van een coach. Door mensen met een verstandelijke beperking sterker te maken door middel van train de trainer om uit eigen kracht mee te gaan doen in de samenleving.

Recente Reisverslagen:

30 April 2015

Dag 4

29 April 2015

Dag 3 Train de trainer over politieke participatie

27 April 2015

Aankomst Nairobi
Rietje

Ik ben senior coach bij de LFB in Wolvega. Ik werk met mensen met een beperking, om mensen sterker te maken in samenleving.

Actief sinds 23 April 2015
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 6116

Voorgaande reizen:

27 April 2015 - 02 Mei 2015

Nairobi

27 April 2015 - 02 Mei 2015

Inpakken Koffer

27 April 2015 - 02 Mei 2015

Heen reis Nairobi

27 April 2015 - 02 Mei 2015

Tweede dag Nairobi - Begin van het congres

Landen bezocht: